Briuselyje vykstančiame Europos Sąjungos (ES) transporto, telekomunikacijų ir energetikos ministrų tarybos posėdyje nutarta leisti valstybėms narėms pačioms apsispręsti dėl senesnių nei 10 metų automobilių techninių apžiūrų dažnio.
„Visuomet pabrėžėme, kad reikalavimas kasmet atlikti technines apžiūras nepagerintų eismo saugumo, o tik sukeltų papildomą naštą vairuotojams. Mūsų duomenys aiškiai rodo, kad nors automobiliai Lietuvoje yra senesni, jie yra tvarkingi, o didžiąją dalį avarijų lemia pačių vairuotojų elgesys, orų sąlygos, o ne transporto priemonių amžius ar techninės charakteristikos“, – sako susisiekimo ministras J. Taminskas.
Susisiekimo ministerijos duomenimis, Lietuvoje daugiau nei 80 proc. automobilių yra senesni nei 10 metų, todėl kasmetinė apžiūra būtų paveikusi apie 1,5 mln. gyventojų.
„Ne kiekvienam paprasta kasmet rasti papildomų lėšų, ypač jei vairuoji senesnį automobilį, taip pat ir papildomo laiko techninei apžiūrai, kai ji realiai nesprendžia pagrindinių saugumo problemų“, – priduria J. Taminskas.
Pasak ministro, dar pavasarį Briuselyje pristatant šį klausimą, buvo svarbu sugrįžti į Lietuvą ir išgirsti verslo nuomonę. Verslo atstovai įspėjo, kad toks pokytis kelis kartus padidintų eiles prie techninių apžiūrų centrų.
Lengvųjų krovininių transporto priemonių emisijų tikrinimas
Taryboje taip pat atsisakyta reikalavimo po vienerių metų nuo pirmosios registracijos tikrinti lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorijos) išmetamųjų teršalų emisijas. Nuspręsta, kad pačios valstybės narės galės pasirinkti, ar šias transporto priemones tikrinti kelyje, ar dažnesnių periodinių techninių apžiūrų metu.
Diskusijos dėl laikino techninės apžiūros sertifikato
Vis dėlto vienas klausimas išlieka diskutuotinas – Europos laikinosios periodinės techninės apžiūros sertifikatas. Jis būtų išduodamas užsienyje atlikus M1 arba N1 kategorijos transporto priemonės periodinę techninę apžiūrą ir galiotų iki 6 mėnesių.
„Siekiame didesnės ambicijos dėl kitoje šalyje atliktos techninės apžiūros pripažinimo visoje ES. Atrodytų labai keista, jei šis sertifikatas galiotų tik pusmetį, nors apžiūra būtų atliekama vadovaujantis ta pačia direktyva ir metodika. Tikiuosi, kad artėjančiose derybose su Europos Parlamentu pavyks pasiekti kompromisą ir šiuo klausimu“, – teigia J. Taminskas.
Techninių apžiūrų paketas ir ES tikslai
Balandžio pabaigoje Europos Komisijos pristatytu Techninių apžiūrų paketu siekiama pagerinti kelių eismo saugumą ir aplinkos apsaugą, įvedant griežtesnes technines apžiūras ir papildomus patikrinimus.
Europos Komisija yra paskelbusi, kad siūlomi pokyčiai susiję su ES kelių eismo saugumo politikos programoje įtvirtintu tikslu iki 2050 m. Bendrijos keliuose žuvusių ir sunkiai sužeistų žmonių skaičių sumažinti beveik iki nulio, o iki 2030 m. – 50 procentų.
Tolesni žingsniai
Po Tarybos sprendimo šiuos klausimus dar turės svarstyti Europos Parlamentas. Tik po derybų tarp Tarybos ir Parlamento paaiškės galutinė techninių apžiūrų tvarka ES mastu.