Draudimas populiarioms žieminėms padangoms: vairuotojų laukia šokiruojančios kelių mokesčių sąskaitos

Tomas Beržinskas
6 min. skaitymo

Ar gali būti, kad padangos, kurios turėtų saugoti gyvybes žiemą, kartu taip greitai ir taip brangiai ardo kelius, jog jų naudojimas tampa ekonomiškai nepateisinamas? Būtent tokį klausimą šiandien kelia Vašingtono valstijos pareigūnai.

Diskusijos dėl visiško dygliuotų padangų draudimo vėl suaktyvėjo, o naujausia ataskaita atskleidžia šokiruojančius skaičius: kasmet vien valstijos kelių remontui išleidžiami milijonai dolerių. Tai verčia rimtai abejoti, ar šis padangų tipas dar turi vietą šiuolaikiniame transporte.

Kaip dygliuotos padangos virsta brangia problema

Dygliuotos padangos nėra naujovė – jų metaliniai kaiščiai iš tiesų padidina sukibimą važiuojant grynu ledu. Tačiau ant įprasto asfalto jos tampa tikru išbandymu kelių infrastruktūrai. Metaliniai dygliai veikia tarsi miniatiūriniai grąžtai: jie skrodžia sausą ir šlapią dangą, išplėšia asfalto daleles, ardo apsauginį sluoksnį ir spartina kelio dangos irimą. Kuo daugiau transporto priemonių su dygliuotomis padangomis važiuoja tuo pačiu maršrutu, tuo greičiau prireikia brangaus remonto.

Pagal Washington State Transportation Commission (WSTC) ataskaitą, dygliuotos padangos kasmet „suvalgo“ 20–29 mln. JAV dolerių. Tai prilygsta maždaug 80–115 mln. zlotų ir susiję tik su valstybiniais greitkeliais. Įtraukus vietinės reikšmės kelius, tikrieji kaštai būtų dar didesni.

Ypač iškalbingas finansinis disbalansas. Dabartinis mokestis už dygliuotas padangas – vos 5 JAV doleriai (apie 20 zlotų). Per metus valstija surenka tik apie 315 tūkst. dolerių – mažiau nei 2 proc. sumos, reikalingos dygliuotų padangų padarytai žalai padengti. Anot pareigūnų, tokia sistema tampa tiesiog nelogiška.

Automobilis su žieminėmis padangomis žiemiškame kelyje
Dygliuotos padangos saugo ant ledo, bet sparčiai ardo asfalto dangą.

Ar jos dar tikrai reikalingos saugumui?

Ekonominiai argumentai įspūdingi, tačiau dygliuotų padangų šalininkai pirmiausia remiasi saugumo svarba. Vis dėlto ir šioje srityje vis daugiau tyrimų verčia abejoti, ar dygliai tebėra geriausias sprendimas.

Dar prieš du dešimtmečius atlikti bandymai parodė, kad dygliuotos padangos geriausiai veikia maždaug esant 0 °C temperatūrai. Kai oras pastebimai atšąla arba sušyla, jų pranašumas mažėja ar visai išnyksta.

Per tą laiką padangų pramonė padarė milžinišką pažangą. Šiuolaikinės nedygliuotos žieminės padangos, ypač aukštesnės klasės, pasižymi žymiai geresniu sukibimu šaltyje, efektyviau pašalina vandenį ir šlapdribą ir – svarbiausia – beveik nedaro žalos asfaltui. Jų efektyvumas ant švaraus, „juodo“ kelio dažnai yra geresnis už dygliuotų padangų, kurioms visiškai atsiskleisti reikia gryno ledo.

Dėl to ataskaitos autoriai formuluoja vis griežtesnę išvadą: argumentai, pateisinantys dygliuotų padangų naudojimą, tampa vis silpnesni. Modernios alternatyvos jau gali pasiūlyti panašų saugumo lygį, bet be žalingų pasekmių kelių dangai.

Vašingtono valstijoje dygliuotas padangas leidžiama naudoti tik nuo lapkričio 1 d. iki kovo 31 d. Dygliuotomis padangomis važiuojant ne sezono metu, vairuotojams gali būti skiriama 137 JAV dolerių (apie 550 zlotų) bauda. Vis dėlto net ir šis ribojimas metinių nuostolių reikšmingai nesumažina.

Siūlomi pokyčiai: didesni mokesčiai ir laipsniškas draudimas

Atsižvelgdama į pateiktus skaičius, WSTC siūlo du galimus pokyčių scenarijus. Pirmasis – reikšmingai padidinti mokestį už dygliuotas padangas: vietoj simbolinių 5 dolerių taikyti 50 dolerių mokestį, kuris būtų pervadintas „kelio dangos pažeidimų mokesčiu“. Tai atitiktų maždaug 200 zlotų. Tokia suma bent iš dalies kompensuotų asfaltui daromą žalą ir tikėtina, kad atgrasytų dalį vairuotojų nuo dygliuotų padangų pasirinkimo.

Antrasis scenarijus dar radikalesnis – per maždaug dvejų metų laikotarpį visiškai atsisakyti dygliuotų padangų naudojimo. Tai būtų daroma ne staiga, o laipsniškai, suteikiant vairuotojams laiko prisitaikyti ir pereiti prie modernesnių sprendimų. Atsižvelgiant į tai, kad dygliuotų padangų populiarumas ir taip po truputį mažėja, tokia reforma laikoma įgyvendinama.

Bandymai uždrausti dygliuotas padangas Vašingtone nėra naujiena. Pavyzdžiui, 2019 m. pateiktas siūlymas sustojo dar komiteto stadijoje. Tačiau dabartinė situacija kitokia: infrastruktūros priežiūros išlaidos taip išaugo, kad politinė valia keisti įstatymus atrodo kur kas tvirtesnė.

Kelių remonto darbai žiemą
Dygliuotų padangų sukelti kelio dangos pažeidimai kasmet kainuoja dešimtis milijonų dolerių.

Kas laukia vairuotojų ir kelių infrastruktūros?

Jeigu draudimas būtų patvirtintas, Vašingtono vairuotojams tektų pereiti prie šiuolaikinių žieminių padangų, kurių pasiūla šiandien labai plati. Valstija tuo pačiu tikėtųsi pastebimo sutaupymo: lėčiau dėvėtųsi keliai, rečiau reikėtų kapitalinių remontų, sumažėtų poreikis kasmet skirti dešimtis milijonų dolerių dangos žalos likvidavimui. Teoriškai tai galėtų tapti vienu didžiausių infrastruktūros apsaugos žingsnių per pastaruosius dešimtmečius.

Vis dėlto diskusijos neabejotinai tęsis. Daliai vairuotojų, ypač gyvenančių regionuose, kur dažnai susiformuoja ledo dangos, dygliuotos padangos vis dar atrodo saugiausias ir patikimiausias pasirinkimas. Kita vertus, moksliniai tyrimai ir technologinė pažanga rodo, kad aukštą saugumo lygį galima užtikrinti ir negriaunant kelių.

Vašingtonas šiandien stovi kryžkelėje: viena padangų rūšis tapo finansine našta, kurios valstija nebepajėgia ignoruoti. Ar sprendimas uždrausti dygliuotas padangas taps precedentu kitoms JAV valstijoms? Ar vairuotojai lengvai priims pokyčius? Atsakymus parodys artimiausi mėnesiai ir metai, tačiau jau dabar aišku viena – šios diskusijos centre atsidūrė ne tik eismo saugumas, bet ir milžiniška būsima kelių infrastruktūros kaina.

Dalintis šiuo straipsniu
Komentarų: 0

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *