Žiemos rytai daugeliui vairuotojų prasideda tuo pačiu ritualu: automobilio langų grandymas, variklio užvedimas ir viltingas laukimas, kol technika „atsigaus“. Tačiau nemaža dalis pastebi dar vieną nemalonų reiškinį – trūkčiojančią automatinę pavarų dėžę.
Vos pajudėjus, automobilis stukteli, paspurda arba sukelia aštresnį pavarų perjungimo pojūtį, ypač kai variklis dar šaltas ir neįšilęs.
Toks elgesys kartais gali būti gana nekaltas ženklas, rodantis, kad transmisija dar nepasiekė darbinės temperatūros. Tačiau tai gali būti ir rimtas įspėjimas apie artėjantį brangų gedimą. Automatinė pavarų dėžė – vienas sudėtingiausių automobilio mazgų, todėl laiku pastebėti pirmuosius simptomus ir suprasti jų kilmę yra itin svarbu.
Kodėl automatinė pavarų dėžė trūkčioja būtent šalto starto metu?
Automatinė hidromechaninė pavarų dėžė pasižymi ypač komfortišku veikimu, tačiau kartu yra labai jautri alyvos kokybei, slėgiui ir temperatūrai. Todėl ryte, kai tiek variklis, tiek transmisija dar šalti, dažniau pasireiškia pirmieji darbo sutrikimai.
Trūkčiojimus sukelia ne vien pačios pavarų dėžės gedimai. Kartais kalta ir kita automobilio įranga – variklis, elektronika ar net susidėvėjusios variklio pagalvės. Vis dėlto būtent automatinės dėžės konstrukcija, sudaryta iš daugybės alyvos kanalų, frikcinių diskų, solenoidų ir planetarinių pavarų, tampa ta vieta, kur bet koks sutrikimas šalčio sąlygomis išryškėja aiškiausiai.
Dažniausios automatinės pavarų dėžės trūkčiojimo priežastys

Per žemas transmisinės alyvos lygis
Net ir maždaug pusės litro alyvos stygius gali sukelti slėgio kritimą sistemoje. Tuomet transmisija pradeda veikti nelygiai: pavaros perjungiamos staigiau, reakcija į akceleratoriaus paspaudimą vėluoja, atsiranda pastebimi trūkčiojimai. Ši problema ypač išryškėja šaltą rytą, kai alyva yra sutirštėjusi ir sistemos slėgis dar žemesnis.
Užsikimšęs arba susidėvėjęs hidraulinis blokas
Hidraulinis blokas (hidroblokas) valdo alyvos paskirstymą pavarų dėžėje ir taip reguliuoja pavarų perjungimą. Užsiteršę kanalai ar susidėvėję solenoidai sukelia aštrius, nelygius perjungimus. Dažnai ši problema pasireiškia būtent esant šaltam varikliui, kai tiršta alyva cirkuliuoja sunkiau.
Frikcinių diskų nusidėvėjimas
Esant šaltai ir tirštai alyvai, susidėvėję frikciniai diskai pradeda slysti, todėl pajudėjus automobilis trūkčioja, juntami smūgiai. Panašiai elgiasi ir susidėvėjusios stabdžių juostos, reguliuojančios planetarines pavaras – jos taip pat gali sukelti nelygius perjungimus.
Susidėvėjusios variklio ar pavarų dėžės pagalvės
Jei perjungiant pavarų svirtį iš P į R arba D juntamas stiprus smūgis, pirmiausia verta patikrinti variklio ir pavarų dėžės pagalves. Susidėvėjusios atramos leidžia agregatams pernelyg pasvirti, todėl atsiranda ryškūs trūkčiojimai ir smūgiai, kuriuos vairuotojas jaučia kaip dėžės gedimą.
Variklio jutiklių klaidos
Automatinė pavarų dėžė priklauso nuo tiksliai perduodamų variklio darbo duomenų: apsukų, droselio (akceleratoriaus) padėties, temperatūros, apkrovos ir kt. Jei vienas iš jutiklių siunčia netikslius arba klaidingus signalus, pavarų dėžė perjungia „aklai“ – tai gali sukelti trūkčiojimą, vėlyvus ar per ankstyvus perjungimus.
Elektroninio valdymo bloko sutrikimai
Šaltu oru elektronika tampa ypač jautri. Netinkamai veikiantis automatinės pavarų dėžės ar variklio valdymo blokas gali išprovokuoti neprognozuojamus, aštrius pavarų perjungimus, trūkčiojimus ar net perjungimų „paiešką“ važiuojant pastoviu greičiu.
Mechatronikos plokštės gedimai
Mechatronikos plokštė atsakinga už solenoidų darbą ir hidraulinio slėgio valdymą. Sutrikus jos veikimui, pavarų dėžė pradeda perjungti nelygiai, atsiranda trūkčiojimų, smūgių tiek esant šaltai, tiek įšilusiai transmisijai. Dažnai tai yra viena brangiausių, tačiau gana dažnų automatinių dėžių bėdų.
Kokios rizikos laukia ignoruojant simptomus?
Ilgalaikis automatinės pavarų dėžės trūkčiojimo ignoravimas dažnai baigiasi kapitaliniu remontu, kuris kainuoja kelis kartus brangiau nei laiku atliktas profilaktinis aptarnavimas ar paprastesnis remontas.
Be tiesioginių išlaidų remontui, kyla ir kitos rizikos:
- greitesnis transmisijos detalių nusidėvėjimas;
- trumpėjantis variklio tarnavimo laikas dėl nuolatinių apkrovos svyravimų;
- galimybė patekti į avarinę situaciją, kai automobilis netikėtai praranda trauką ar neįsijungia pavara;
- staigus pavarų dėžės perėjimas į avarinį (limp) režimą, apsiribojant viena pavara.
Net ir nedidelis, iš pirmo žvilgsnio „nekaltas“ trūkčiojimas, ypač šalto starto metu, labai dažnai yra ankstyvas rimtesnio gedimo įspėjamasis signalas.
Kaip apsaugoti automatinę pavarų dėžę nuo gedimų?
Norėdami, kad automatinė pavarų dėžė tarnautų ilgai ir veiktų sklandžiai, vairuotojai turėtų laikytis kelių paprastų taisyklių:
- Reguliariai tikrinti ir laiku keisti transmisinę alyvą. Nevertėtų aklai tikėti gamintojo teiginiais apie „alyvą visam eksploatavimo laikui“ – praktika rodo, kad laiku pakeista alyva gerokai prailgina dėžės resursą.
- Alyvai ir filtrams naudoti tik gamintojo nurodytą tipą ir specifikaciją. Neteisinga alyva gali pakenkti frikciniams diskams ir hidraulikai.
- Reguliariai atlikti diagnostiką specializuotose dirbtuvėse. Profesionalūs servisai gali užfiksuoti klaidų kodus, slėgio svyravimus ir kitus požymius dar iki aiškių simptomų atsiradimo.
- Rytais leisti dėžei „atsibusti“. Užvedus šaltą variklį, prieš pajudant, laikant nuspaustą stabdį kelias sekundes perjunkite D ir R padėtis – taip alyva pradeda cirkuliuoti ir dėžė sklandžiau pereina į darbinį režimą.
- Vengti agresyvaus važiavimo, kol variklis ir dėžė neįšilę. Stiprūs akseleracijos šuoliai šaltai transmisijai ypač kenksmingi.
Laikantis šių rekomendacijų, automatinės pavarų dėžės tarnavimo laiką galima reikšmingai pratęsti, o gedimų tikimybę – sumažinti.
Svarbiausia, ką reikia prisiminti
Automatinės pavarų dėžės trūkčiojimas šaltu startu beveik niekada neatsiranda „šiaip sau“. Tai dažnai yra ankstyvas, labai aiškus įspėjamasis signalas apie prasidedantį gedimą. Laiku į jį sureagavus, dažnai pavyksta išvengti labai brangaus kapitalinio remonto.
Jei automobilis šaltais rytais elgiasi neįprastai – trūkčioja, smūgiuoja perjungdamas pavaras, delsiama įsijungti pavara – neverta atidėlioti diagnostikos. Laiku ištirta ir pašalinta problema beveik visada kainuoja daug mažiau nei sugadintos pavarų dėžės atstatymas.