Sekmadienis, 22 birželio, 2025

Naujausi

Didieji duomenys ir pramogų industrija

Šiais laikais visiems yra tekę girdėti apie vartotojų duomenų kaupimą. Kelionės, apsipirkimo tendencijos, aplankyti puslapiai, mėgstamos temos – visa tai yra registruojama, kaupiama ir analizuojama. Norint saugoti šiuos duomenis, apie kiekvieną žmogų reikia itin didelio informacijos kiekio. Iš čia ir kyla terminas dideli duomenys (angl. „big data“).

Žinoma, tokio tipo dideli duomenų kiekiai naudojami yra ne tik rinkodaroje. Astronominiai stebėjimai, genomo analizė – tik kelios iš galimų panaudojimo sričių. Tokiai informacijai apdoroti nepakanka pavienių kompiuterių, o reikia specialaus duomenų paskirstymo ir interneto debesijos sprendimų. Jie kainuoja neįtikėtinai daug, tad dažniausiai būna susieti su įvairiais verslais ir jų bandymais geriau pažinti esamą rinką ar pateikti tikslinę reklamą.

Šie tikslai yra svarbūs ir pramogų industrijai. Šių duomenų analizė labiau asocijuojasi su įvairiomis internetinėmis turinio platformomis. Joms itin svarbu nuspręsti kokį turinį pateikti konkrečiam vartotojui. Esama vaizdinės ir garsinės medžiagos pasiūla lemia ar žmogus lankysis svetainėje, prenumeruos jos paslaugas.

Bet didieji duomenys svarbūs ir kitos pramogų industrijos šakose bei jų turinio kūrimui. Pavyzdžiui, azartinių žaidimų svetainės seka populiariausias temas ir bando jas įvairiai susieti. Taip išvystomi nauji, įvairias mechanikas derinantys lošimų automatai – kaip „Sweet bonanza“. Jame suderinami klasikiniai vaisių simboliai, retro stiliaus animacija ir papildomos stadijos bei būgnų kaskados.

Kaip duomenys veikia modernias pramogas

Dabartiniu metu sutariama, kad joks verslas negali sėkmingai egzistuoti be interneto ir skaitmeninės rinkodaros. Bet didieji duomenys sąlygoja ne tik reklamą elektroniniu paštu ar geriausią laiką skelbti nuolaidas. Tad trumpai apžvelkime pagrindinius būdus, kuriais šios informacijos analizė daro įtaką šiuolaikinėms pramogoms.

Didieji duomenys ir pramogų industrija
Didieji duomenys ir pramogų industrija

Tendencijų nustatymas

Bet koks verslas stengiasi kurti patrauklius, susidomėjimą keliančius produktus. Ne išimtis ir pramogų industrija, kurioje lengva suvokti paviršines tendencijas. Bet daug sunkiau rasti ateities prognozes, galimus pokyčius ir esamos situacijos priežastis. Pavyzdžiui, Holivudo filmai apie superherojus nebėra tokie populiarūs ir generuoja mažiau lėšų. Bet nežinomos tokio poslinkio priežastys – gal per didelis tokių filmų kiekis, o gal pasikeitęs publikos skonis. O galbūt užtektų sėkmingiau parinkti šio žanro filmų aktorius ar geresnę muziką.

Akivaizdu, kad į tokius klausimus negali atsakyti pavienis analitikas ar įprasta kompiuterinė programa. Norint rimtų įžvalgų reikia apdoroti daug duomenų, susijusių ne tik su kino industrija, bet ir bendrais vartotojų įpročiais. Žinoma, bet koks kompiuterinis modelis nepradės iš karto veikti tobulai, tad jo prognozes teks tikrinti praktiškai. Pagal gautus rezultatus vėl koreguoti duomenų apdorojimą ir prognozavimą bei tęsti ciklinę analizę.

Nišinio turinio pasiūla

Kai kurios pramogų rūšys gali atrodyti per smulkios ar neturinčios savo auditorijos. Reklamuoti ar pateikti jas įprastais kanalais būtų ženkliai per brangu. Vis tik jei galima tikslinė analizė pasitelkiant didžiuosius duomenis, tokį turinį galima siūlyti tik specifiniams vartotojams. Toks požiūris leidžia sukurti ir pateikti įvairesnių knygų ar filmų. Tai ypač svarbu, kai kuriama kalbomis, kurios nepasižymi didele rinka.

Monetizavimas

Nors pramogos ir skirtos pralinksminti žmones ir paįvairinti jų gyvenimą, jos irgi yra verslo rūšis. Duomenų analizė leidžia pasirinkti tinkamiausią verslo strategiją, kas gali lemti didesnį pelną. Paslaugą teikti nemokamai ir bandyti uždirbti iš reklamų yra vienas galimas kelias. Bet galbūt tikslinė auditorija yra pervargusi nuo visur aplink esančių reklamų. Tada geriau būtų turinį talpinti nebrangioje, bet mokamoje platformoje. O galbūt išvis atsisakyti tiesioginio apmokestinimo ir bendradarbiauti su rėmėjais, jų produktą įterpiant tiesiogiai į pramogų erdvę.

Šie sprendimai ne tik daro įtaką bendrovių pelnui, bet gali nulemti ir skaitmeninio turinio kūrimo galimybes. Nedidelėje Lietuvos rinkoje jie gali turėti itin svarbią reikšmę. Deja, vietoj analizės ir galimybių tyrinėjimo paieška dažnai apsiriboja europinių lėšų ar kultūrinių dotacijų įsisavinimu.

Potencialios problemos

Apie asmens duomenų apsaugą girdime turbūt dar daugiau nei apie didžiuosius duomenis ar modernią rinkodarą. Dideli informacijos kiekiai savaime didina su jų saugojimu susijusias problemas. Lietuvoje, kaip ir visame pasaulyje, dažnai nuteka privatūs vartotojų duomenys iš netinkamai apsisaugojusių įmonių. Tokių atvejų bus ir daugiau, nes asmeninė informacija turi vertę ne tik sąžiningam verslui, bet ir tamsiajame internete.

Informacijos atsirinkimas ir apdorojimas irgi tampa vis svarbesni. Didėjant duomenų kiekiams reikia vis spartesnės technikos ir naujesnių programinės įrangos sprendimų. Šie aspektai turi savo kainą, kurią turi atsverti potenciali nauda. Dar sunkiau yra spręsti, kokia informacija yra būtina. Norima žinoti viską, nes papildomi duomenys gali atskleisti netikėtas, sunkiai įžvelgiamas sąsajas. Bet didelės duomenų bazės gali sukelti ir informacinį triukšmą. Tada paviršutiniškos ar atsitiktinės tendencijos yra suvokiamos kaip itin svarbios ir reikšmingos.

Ateities prognozės

Ekspertai teigia, kad asmens duomenų vertė Europos Sąjungoje siekia 3–4 % bendrijos BVP. Nenuostabu, kad dažnai šnekama apie duomenų ekonomiką ir jos įtaką ateičiai. Didėjant didelių duomenų kaupimui ir apdorojimui šios srities svarba gali tik augti. Juo labiau, kad su laiku bus patikrinti įvairūs kompiuteriniai modeliai ir pavyks dar geriau nuspėti ateities tendencijas. Tad galima drąsiai tikėtis daugiau įvairaus turinio, kuris bus pritaikytas plačiajai auditorijai. Bet tuo pačiu bus nemažai ir į siauras nišas orientuotų produktų, kurie bus pateikiami išimtinai tikslinei auditorijai.

Įdomūs video

Taip pat skaitykite:

Varškės pyragas su aguonomis ir persikais – puikus savaitgalio delikatesas!

Varškės, aguonų, kokoso ir persikų derinys jus tikrai sužavės. Rekomenduojame išbandyti šį receptą! Dėl pudingo miltelių ir bulvių krakmolo varškės pyragas  pyragas bus neįtikėtinai...

Kaip panaikinti katės kraiko kvapą namuose?

Ar kada susimąstėte, kaip efektyviai panaikinti katės kraiko kvapą savo namuose? Jūs tikrai suprantate, kokia svarbi švara ir gaivumas jūsų aplinkoje. Šiame straipsnyje rasite...
---