„Juodasis penktadienis“ ką tik praūžė ir įtraukė Lietuvos pirkėjus į išpardavimų karštinę. Pamačius didžiules nuolaidas, susilaikyti tampa sunku – ypač perkant internetu, kai paslaugūs algoritmai nuolat siūlo vis patrauklesnius pasiūlymus.
Tačiau neretai, nurimus emocijoms ir ramiai įvertinus pirkinius, pirkėjai supranta, kad dalies prekių jiems vis dėlto nereikia. Vartotojų aljansas primena pagrindines taisykles, taikomas internetu įsigytų prekių grąžinimui.
Ar galima grąžinti internetu pirktą kokybišką prekę?

Taip. Vartotojas (fizinis asmuo) turi teisę per 14 dienų atsisakyti nuotolinės sutarties, t. y. grąžinti kokybišką prekę, nenurodydamas jokios priežasties.
Apie ketinimą atsisakyti sutarties pirkėjas privalo aiškiai informuoti pardavėją – išsiųsti užpildytą grąžinimo formą arba laisvos formos pareiškimą. Prie jo reikia pridėti prekės pirkimo dokumento kopiją. Taip pat būtina nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 14 dienų nuo pranešimo pateikimo dienos, išsiųsti arba perduoti prekę pardavėjui.
Ar teisėta sąlyga, kad išpardavimo prekių grąžinti negalima?
Ne, tokia sąlyga neteisėta. Kokybiška prekė, įsigyta išpardavimo metu, gali būti grąžinta tomis pačiomis sąlygomis, kaip ir įprastai pirktos prekės – pasinaudojant teisę atsisakyti nuotolinės sutarties per 14 dienų.
Ar visas internetu įsigytas prekes galima grąžinti?
Daugumą internetu įsigytų prekių galima grąžinti, tačiau yra tam tikrų išimčių. Pavyzdžiui, negalima grąžinti:
- prekių, pagamintų pagal specialius vartotojo nurodymus;
- greitai gendančių prekių;
- prekių, kurios po pristatymo buvo išpakuotos ir dėl higienos ar sveikatos apsaugos priežasčių nebetinka grąžinimui;
- kitų įstatyme numatytų išimčių.
Visas sutarčių, kurių vartotojas negali atsisakyti, sąrašas pateiktas Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.22810 straipsnio 2 dalyje.
Vartotojas, gavęs internetu užsakytą prekę, turi teisę ją apžiūrėti ir patikrinti taip, kaip tai būtų įprasta fizinėje parduotuvėje. Tačiau šia teise negalima piktnaudžiauti – pasinaudojus sutarties atsisakymo teise nebus galima grąžinti akivaizdžiai dėvėto drabužio ar naudotos kosmetikos priemonės.
Prieš perkant rekomenduojama atidžiai perskaityti el. parduotuvėje pateikiamą informaciją. Kartais internetinės parduotuvės remiasi Mažmeninės prekybos taisyklėmis ir nurodo negrąžinamų prekių sąrašą, į kurį įtraukia parfumeriją, kosmetiką, baldus, laikrodžius, patalynę, žaislus ir kt.
Tokia praktika nėra teisinga, nes Mažmeninės prekybos taisyklės taikomos perkant fizinėse prekybos vietose (parduotuvėse, turgavietėse). Perkant internetu taikomos Civilinio kodekso nuostatos, kurių pardavėjai privalo laikytis.
Ar per išpardavimą įsigytai nekokybiškai prekei galioja tik 14 dienų terminas?

Kai kurios elektroninės parduotuvės nurodo, kad nekokybišką prekę galima grąžinti tik per 7 ar 14 dienų, tačiau tai klaidina vartotojus.
Pagal įstatymą pardavėjas privalo užtikrinti prekių atitiktį sutarties sąlygoms dvejus metus nuo prekės pristatymo dienos – tai yra įstatyminė garantija.
Jei per šį laikotarpį paaiškėja prekės kokybės trūkumai, vartotojas turi teisę reikalauti:
- kad prekė būtų pataisyta;
- kad ji būtų pakeista į kokybišką;
- kad būtų sumažinta prekės kaina, jei trūkumas nėra esminis;
- nutraukti sutartį ir atgauti sumokėtus pinigus, jei trūkumas esminis.
Kas turi padengti prekės grąžinimo ir siuntimo išlaidas?
Dažnai elektroninės parduotuvės nurodo, kad grąžinant kokybišką prekę arba siunčiant nekokybišką prekę taisymui ar keitimui, visas siuntimo išlaidas turi padengti vartotojas. Tai ne visuomet teisėta.
Jei vartotojas pasinaudoja teise atsisakyti nuotolinės sutarties (grąžina kokybišką prekę per 14 dienų), pardavėjas privalo grąžinti visą vartotojo sumokėtą sumą, įskaitant ir standartines prekių pristatymo išlaidas. Vartotojui gali būti tenkančios tik tiesioginės prekių grąžinimo išlaidos – ir tik tuo atveju, jei apie tai jis buvo aiškiai informuotas iš anksto. Jei tokios informacijos nebuvo, grąžinimo išlaidas privalo padengti pardavėjas (verslininkas).
Jei įstatyminės garantijos laikotarpiu paaiškėja prekės kokybės trūkumai, vartotojas neturi patirti jokių papildomų išlaidų. Tokiu atveju prekės taisymas, keitimas ir siuntimas turi būti apmokamas pardavėjo lėšomis.
Projektas „Vartotojui draugiška prekyba internetu“
Vartotojų aljansas įgyvendina projektą „Vartotojui draugiška prekyba internetu“, kurio tikslas – didinti verslininkų ir vartotojų informuotumą apie vartotojų teises elektroninėje prekyboje. Projektą finansuoja Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba ir Vartotojų aljansas.
Daugiau informacijos apie projektą ir Vartotojų aljanso veiklą rasite čia: www.vartotojualjansas.lt