Dauguma šiuolaikinių lengvųjų automobilių kelyje remiasi į keturis ratus. To visiškai pakanka saugiam važiavimui įprastomis eksploatacijos sąlygomis.
Tačiau daugybei aktyviai važinėjančių vairuotojų vis labiau trūksta penktojo rato – atsarginio. Nuo jo Europos gamintojai vis dažniau atsisako, siekdami padidinti bagažinės tūrį.
Formaliai tai daroma dėl gerų tikslų, tačiau iš kitos pusės vairuotojams taip „padovanojama“ ir visa eilė papildomų rizikų bei rūpesčių.
Kodėl gaminami automobiliai be atsarginio rato?
Daugeliu atvejų tas pats automobilio modelis turi versiją su atsarginiu ratu, tačiau tokia komplektacija siūloma tik kai kurių šalių rinkoms. Į šį sąrašą neretai patenka ir Lietuva, tačiau tai dažniausiai taikoma oficialios atstovų (dilerių) tinklo automobiliams.
Tuo tarpu naudoti iš Vakarų Europos atvežti automobiliai dažnai būna būtent europinės komplektacijos – be atsarginio rato. Kodėl gamintojai priima tokį sprendimą? Priežasčių yra kelios.
- Mažesnis automobilio svoris. Atsarginis ratas kartu su domkratu ir ratų raktu automobiliui prideda keliasdešimt kilogramų. Atsisakius šio komplekto sumažėja bendras automobilio svoris, todėl šiek tiek mažėja degalų sąnaudos ir gerėja ekologiniai rodikliai.
- Mažesnė gamybos kaina. Automobilio komplektavimas atsarginiu ratu gamintojui reiškia papildomas išlaidas. Jo atsisakymas mažina savikainą ir leidžia siūlyti patrauklesnę kainą. Arba – daugiau uždirbti iš kiekvieno parduoto automobilio.
- Didesnis bagažinės tūris. Erdvė, kurioje tradiciškai būdavo laikomas atsarginis ratas, tokiais atvejais panaudojama bagažinei išplėsti. Tai ypač svarbu kompaktiškiems modeliams.
Dažniau ne visa ši ertmė atiduodama bagažui: joje įrengiama vieta smulkiems daiktams susidėti arba, kaip alternatyva, montuojamas žemų dažnių garsiakalbis – automobilio garso sistemos žemųjų dažnių kolonėlė.
Kaip važinėti be atsarginio rato?
Net ir labai kokybiškos šiuolaikinės padangos bei lygūs Vakarų Europos keliai negarantuoja, kad padanga niekada nepraras slėgio. Gamintojai tam yra numatę kelis sprendimus:
- RunFlat padangos. Tai specialios padangos, leidžiančios po pradūrimo dar nuvažiuoti tam tikrą atstumą – paprastai iki maždaug 80 km ribotu greičiu. Taip galima pasiekti servisą neatlikus skubaus ratų keitimo. Trūkumas: didelė kaina ir mažesnis važiavimo komfortas dėl standžių šoninių sienelių.
- Remonto rinkinys su sandarikliu ir kompresoriumi. Toks komplektas leidžia laikinai užsandarinti nedidelį pradūrimą ir pripūsti padangą. Jis pigesnis, užima mažiau vietos. Praktikoje laikinas remontas dažnai tampa „ilgam laikui“. Trūkumas: toks rinkinys veiksmingas tik esant nedideliems pažeidimams ir nepadės, jei padanga bus stipriai perplėšta.
- „Dokatka“ (laikinas atsarginis ratas). Kai kurie modeliai vis dar komplektuojami palengvintu laikinu atsarginiu ratu, skirtu tik trumpai kelionei iki serviso. Tokia „tabletė“ būna mažesnio skersmens ir siauresnė, todėl užima mažiau vietos bagažinėje ir mažiau didina svorį. Trūkumas: su ja leidžiama važiuoti tik ribotu greičiu ir ribotą atstumą.
Alternatyvų patikimumas – ribotas
Kai kuriais atvejais važinėti be pilno dydžio atsarginio rato galima visiškai sėkmingai. Tačiau anksčiau ar vėliau padanga vis tiek gali nuvilti – ypač Lietuvos keliuose, kurie toli gražu nėra idealūs. Tuomet paaiškėja, kad atsarginio rato atsisakymas turi ir neigiamą pusę.
Sandariklis nepadės, jei padanga stipriai plyšo ar buvo smarkiai pažeista, o būtent tokie pažeidimai dažnai nutinka važiuojant prastesnės kokybės keliais.
Vairuotojas, turintis tik remonto rinkinį ir susidūręs su dideliu padangos pažeidimu, priverstas ieškoti techninės pagalbos ar artimiausio autoserviso. Kaimo vietovėse ar atokesniuose regionuose tai gali būti didelė problema. RunFlat padangos – neblogas sprendimas, bet jos brangios ir dažniausiai nenaudojamos masiniuose, biudžetiniuose modeliuose.
Laikinas atsarginis ratas („dokatka“) šioje situacijoje atrodo patikimesnis kompromisas, tačiau ir jis neišsprendžia visų klausimų – tokiam ratui vis tiek reikia vietos bagažinėje.
Kas svarbiausia vairuotojui?
Atsisakymas pilno dydžio atsarginio rato – tai kompromisas tarp patogumo ir ekonomijos gamintojams ir papildomų galimų rizikų vairuotojui.
Laimei, daugeliu atvejų pats automobilio savininkas gali priimti sprendimą savo naudai: įsigyti ir bagažinėje laikyti pilno dydžio atsarginį ratą. Tai ypač verta padaryti tomis dienomis, kai planuojama ilga kelionė arba maršrutas per atokesnius, prasčiau aptarnaujamus regionus.