Kasmet valstybinės reikšmės kelių valdytoja „Via Lietuva“ ir bendrovė „Kelių priežiūra“, atsakinga už šių kelių kokybišką priežiūrą, gauna apie 100 pranešimų dėl kelio dangos taršos. Sudėtingiausia situacija rudenį ir pavasarį fiksuojama tose vietovėse, kur valstybinės reikšmės keliai kerta dirbamus laukus arba driekiasi šalia žvyro karjerų.
Ant kelio dangos patenkantis purvas, žemės ar žvyras mažina padangų sukibimą su danga, ilgina stabdymo kelią ir didina eismo įvykių riziką, ypač posūkiuose. Be to, užteršta kelio danga prastina horizontalaus kelio ženklinimo matomumą, o ilgainiui gali lemti ir pačios dangos pažeidimus.
„Nuo žemės ūkio ar sunkiasvorės technikos ant kelio dangos iškritę nešvarumai mažina transporto priemonių valdomumą ir stabdymo efektyvumą, o tai gali baigtis skaudžiomis pasekmėmis. Visus ūkininkus, sunkiasvorių transporto priemonių vairuotojus, karjerų valdytojus bei rangovus raginame elgtis atsakingai – pasirūpinti švariais ratais ir taip prisidėti prie saugesnių kelionių visoje Lietuvoje“, – akcentuoja „Via Lietuva“ Infrastruktūros priežiūros skyriaus vadovas Modestas Lukošiūnas.
Dažniausios taršos priežastys
Dažnai žemdirbiai, išvažiuodami iš laukų ar kitų dirbamų teritorijų, net nesusimąsto, kad užteršdami kelio dangą kelia tiesioginį pavojų kitiems eismo dalyviams. Tuo metu žvyro karjeruose tarša dažniausiai kyla dėl nevalytų transporto priemonių ratų ar netinkamai uždengtų birių medžiagų krovinių.
Užteršta danga tampa slidžia, šiltuoju metų laiku didina dulkėtumą ir sudaro sąlygas nelaimingiems atsitikimams. Be to, užteršus žvyrkelius išauga kelio dangos nuvalymo kaštai, nes, nustūmus žemių ir purvo sluoksnį, dažnai tenka kelią papildomai žvyruoti ir profiliuoti.
Probleminės vietos kelių tinkle
Ypač sudėtinga situacija fiksuojama tose Lietuvos vietovėse, kur keliai ribojasi su intensyviai dirbamais laukais ar karjerais. Vienas ryškiausių pavyzdžių – Trakų rajone esantis kelio A16 ruožas ties 20,84 km, kur danga nuolat užteršiama transportui išvažiuojant iš vietinės reikšmės kelio, vedančio į žvyro karjerą.
Teisiniai reikalavimai ir atsakomybė
Pagal Kelių eismo taisykles, eismo dalyviai privalo laikytis visų būtinų atsargumo priemonių, nekelti pavojaus kitų eismo dalyvių, kitų asmenų ar jų turto saugumui ir aplinkai, nesudaryti kliūčių jų eismui.
Už kelio dangos teršimą numatytos administracinės nuobaudos. Vadovaujantis Administracinių nusižengimų kodekso 459 straipsnio 9 punktu, kelio dangos užteršimas gali užtraukti baudą nuo 300 iki 560 eurų. Ši nuostata taikoma ir kitais atvejais, kai keliamas pavojus eismui ar gadinami kelio statiniai bei įrenginiai.
Prievolės ūkininkams ir karjerų valdytojams
Žvyro karjerų valdytojai privalo užtikrinti, kad iš jų teritorijos išvykstanti technika nekeltų pavojaus eismui – transporto priemonės turi išvažiuoti švarios, o ratų plovimas yra viena veiksmingiausių priemonių tam užtikrinti. Tas pats galioja ir ūkininkams: iš laukų išvykstanti technika turi būti tokia, kad nekeltų papildomos rizikos kitiems eismo dalyviams.
Valymo darbai ir leidimai
„Via Lietuva“ pabrėžia, kad transporto priemonių vairuotojai privalo pasirūpinti, jog į kelią išvažiuotų švariais ratais ir neterštų dangos. Lietuvos Respublikos kelių įstatymas draudžia bet kokius darbus keliuose ar jų juostose be kelio savininko sutikimo, tačiau esant poreikiui galima gauti leidimą kelio dangos valymo darbams atlikti.